A blog by an Irishwoman, written in both English and Swedish, depending on what humour is on me....
En blogg av en irländska, skriven på svenska och engelska.
Just scroll down to find the English bits among the Swedish, or vice versa.

Ta Gaeilge agam freisin, más é an rud é go bhfuil éinne eile le Gaeilge ag léamh mo bhlagsa.

Ich verstehe auch ein bisschen Deutsch, je parle un petit peu francais och klarar av lite norska med.

Wondering about the background of the blog? They're the Cliffs of Moher, in the neighbouring county, County Clare, 8km long, 700m high, and magnificent. Well worth a visit if anyone is around the West of Ireland



Showing posts with label Christmas day. Show all posts
Showing posts with label Christmas day. Show all posts

Saturday, December 25, 2010

God Jul! Happy Christmas!

Happy Christmas to all out there in the ether...
God jul! (god fortsättning, borde jag egentligen säga..)
Hoppas att dagen gick bra för allihopa, att det åts och det firades osv.
Här har vi det ganska bra ställt, vi har vatten, (en del är utan), el (en lättnad efter elavbrottet igår kväll) och torra vägar, som det går att köra på, (en del vägar är livsfarliga att köra på just nu), så vi räknar våra välsignelser...
kommer med en liten redovisning av de senaste 2 veckorna.

Först några bilder...





photos taken by the Swede yesterday and day before, along our road









12e december, det töade, som jag sade i ett tidigare inlägg
13e december, jag åkte till Dublin med 65 skolbarn och 3 kolleger, för att delta i en stor konsert, Hallelujah Konsert på RDS, där sammanlagt 3500 skolbarn deltog och sjöng. Det var väldigt roligt, men jag var såå trött dagen därpå, bussarna kom inte 'hem' till skolan förran kl 1 på natten, och sedan hade jag en vanlig arbetsdag dagen därpå. Frosten kom tillbaks samma kväll.
14e december, frosten och den stränga kylan kom tillbaks, även om vi i Limerick inte fick någon snö.
16e och 17e december, sjukskriven pga lunginflammation, åt penicillin och steroider, tog det lugnt även över helgen... kallt var det.
19e december, Äldsta dottern var med och spelade i en final i Schools Camogie, och de vann!! Munster finalen! häftigt!
20e dec till 23e december, tillbaks på jobbet, dock med en ny hosta som jag inte har blivit av med och nu har medicinen tagit slut, tyvärr. Frosten och kylan fortsätter...
21e december årets kortaste dag, om ni förstår vad jag menar, och en Lunar Eclipse...
23e december, halvdag på skolan, för alla av oss, Jullov börjar!
24e december Julafton, åt svenskt julbord med Wasa Husmans knäckebröd nyligen levererat av ett par hem från Örnsköldsvik
25e december Christmas Day, åt kalkon och skinka (och rester av svensk julmaten! en härlig blandning!)
Imorgon, ska det töa ordentligt sägs det... då löper vi risk för frysande regn och sedan översvämningar...

Happy Christmas to all.
Hope you are all well and safa and warm tonight.
Review of last 2 weeks:
12th Dec, the thaw
13th Dec, trip by bus to Dublin with 65 schoolchildren and 3 colleagues, to take part in a giant choir, in a show. Great fun, but sooooo tired following day... and the frost came back...
16 and 17 Dec, off sick with chest infection. The frost also got worse.
19 Dec eldest daughter was in the winning team at the Munster Schools Senior Camogie final!
20th to 23rd Dec, back at school, but coughing, meds are finished, so not much I can do right now. Still very cold, we have freezing fog and the trees are crystally with thick rimefrost.
23rd Halfday, all got holidays at last, yippeee! still very cold.
24th Dec ate Swedish Christmas food, freezing fog, no sun.
25th Dec ate turkey and ham dinner for Christmas Day, visited my parents house...
the sun shone but the frost was still here...

looking forward now to my bed, we were woken up by a determined child this morning at 4am, she was determined to see if Santa had come and left the presents yet, but she was persuaded to go back to bed for another while...
I'm not good if sleep deprived...
Enjoy the rest of the holidays,
regards
liz




Roll on the promised thaw tomorrow...

Friday, December 25, 2009

Juldagen, Christmas Day


Så blev det juldag igen i år med; tomten kom under natten och barnen fick vad de hade önskat sig, på ett ungefär. Tack och lov så vaknade barnen inte förran kl 7 på morgonen, det kunde ha varit kl 3 eller 4!
Kalkonen har lagats och har ätits; vi har varit hos mormor och morfar, träffat morbröderna och moster och 2 små kusiner.
Nu är vi hemma igen och inte vågar vi ge oss ut igen, det är halt på vägen som bara den.
Nu gäller det att läsa deckare någon timme, se på TV kanske och gå lägga oss så småningom...
Värmlänningen ringer hem till Karlstad och GBG för fullt, kollar läget med släkt och vänner.
Och jag surfar lite och bloggar lite, men tillbaks ska jag snart till Karin Fossums Evas Öga.
God fortsättning på er allihopa, hoppas ni har det bra under julen.
zile

Phew, that's Christmas Day over for another year. Luckily the children didn't wake up till 7.20 and they were all happy with Santa's choice of gifts.
We went to my mother's after dinner, had a bite of Christmas cake and met some of my brothers and a sister, with her 2 little ones and her husband.
Home again now, and no way are we going out again till the roads thaw, our little road is frozen over again, ie, compacted snow, ice, rain on top of that this morning and now it's freezing again. We had to drive around the long way to my parents' house.
Merry Christmas!
zile