A blog by an Irishwoman, written in both English and Swedish, depending on what humour is on me....
En blogg av en irländska, skriven på svenska och engelska.
Just scroll down to find the English bits among the Swedish, or vice versa.

Ta Gaeilge agam freisin, más é an rud é go bhfuil éinne eile le Gaeilge ag léamh mo bhlagsa.

Ich verstehe auch ein bisschen Deutsch, je parle un petit peu francais och klarar av lite norska med.

Wondering about the background of the blog? They're the Cliffs of Moher, in the neighbouring county, County Clare, 8km long, 700m high, and magnificent. Well worth a visit if anyone is around the West of Ireland



Sunday, June 6, 2010

wildflowers, vildblommor


Fläderblom, Elderflower, Sambucus nigra

Hi.
I was up early this morning, at 7am (yes you heard that right, 7am on a Sunday morning of a bank holiday weekend!) The eldest daughter who turned 15 yesterday, had to be at a training session for camogie at a place about 30 miles away (about 48km) and training started at 8.45am. So early rise this morn, but the reward for me was an hour long walk down country roads, in the beautiful morning air, just birds singing and me taking photos of wildflowers along the way. I used my camera, so not sure of the quality.
Here's a few...


Ovan: Ox eye daisy, prästkrage, Leucanthemum vulgare


Ovan: Meadow vetchling, Gulvial, Lathyrus pratensis


ovan: BirdsFoot Trefoil, Käringtand, Lotus Corniculatus, tror jag


Senare så såg jag de här växa vid vägens kant. Jag stannade till och tog en bild. De kallas för Ragged Robin, och de verka vara sällsynta, så jag blev så glad att se dem i år.

Lychnis flos-cuculi, also known as Ragged Robin, på svenska Gökblomstret (Silene flos-cuculi).

För att fastställa namnen på blommorna har jag dessa två böcker till hjälp...



Jag har börjat att sticka en kofta, så här ser det ut. Jag stickar fram och tillbaks med runtnål, det är så smidigt, man tappar aldrig ett nål!



Jag lånade en bra bok på bibblan, boken ovan, den innehåller mönster för t.ex. en vanlig kofta med flera olika typer av garn så man behöver inte leta efter olika mönster. Jag får hålla tummarna, att det fungerar för mig...

2 comments:

  1. Hej Liz!
    Tack för din påhälsning hos mig. Det där med att det bara är småttingar som använder forumet somkontaktsajt för att hitta någon att gå på puben med, är väl just sådant som vi äldre och bemedlade får ändra på, eller hur? ;)Jag tycker om diskussionsforum annars, det är lätt att ställa frågor och man får många olika tankar och vinklingar som svar.
    Trevlig blogg du har! Jag ser att du tycker om vildblommor. Jag hittade en trevlig irländsk hemsida som fungerar som flora. wildflowersofireland.net är adressen. På mitt eget forum (Äggbook, med länk från min blogg) finns recept på fläderblomschampagneoch fläderblomsvin under avdelningen "Bryggeriet".
    Jo,det finns "lite" jag undrar när det gäller Irland,det kommer upp frågor hela tiden. Vet du exempelvis något om biodling? Hur många bikupor får man ha på Irland innan det inte räknas som hobby längre? Här hemma är det upp till 15...
    Risken är att det blir en lååång kommentar det häromjag ska ställa alla frågor,såvi får ta lite i taget :)
    Ha det så gott!

    ReplyDelete
  2. Hej Ulvhilda,
    jag har svarat dina frågor i din blogg, eller om det var i en email, det kommer jag inte ihåg, hoppas att du har det bra, och undrar om drömmen om att flytta till Irland är kvar hos dig?
    hälsningar
    liz

    ReplyDelete