A blog by an Irishwoman, written in both English and Swedish, depending on what humour is on me....
En blogg av en irländska, skriven på svenska och engelska.
Just scroll down to find the English bits among the Swedish, or vice versa.

Ta Gaeilge agam freisin, más é an rud é go bhfuil éinne eile le Gaeilge ag léamh mo bhlagsa.

Ich verstehe auch ein bisschen Deutsch, je parle un petit peu francais och klarar av lite norska med.

Wondering about the background of the blog? They're the Cliffs of Moher, in the neighbouring county, County Clare, 8km long, 700m high, and magnificent. Well worth a visit if anyone is around the West of Ireland



Wednesday, July 28, 2010

igång igen, on the blog road again...

Nu är jag tillbaks i bloggsvängen igen, men det får bli en lugnare takt denna gång, jag har tänkt mig att jag uppdaterar härinne max 2 ggr i veckan.
Först vill jag visa er några bilder från vår semester i Sverige i juli. Vi åkte till Göteborg och sedan Karlstad.


mina 4 sitter på en bänk på Järntorget i Göteborg, medan en spårvagn rullar förbi bakom dem.


utsikt över göteborgska tak, från en lägenhet på Plantagegatan


sonen i röd t-troja går framför mig på Haga Nygata, GBG



Bältesspänneparken, GBG, här doppade mina barn sina fötter i fontänen, det var såååååå himla varmt denna dag...


och sedan åkte vi spårvagnen till Linnéplatsen till Slottsskogen lekplats Plikten för att träffa några av mina gamla tjejkompisar från 90-talet.


Dagen därpå regnade det och vi gick till Naturhistoriska Museet, det var ju inom gångavstånd..
Senare denna dag åkte vi buss och tåg från GBG till Karlstad.
Återkommer imorgon om jag hinner...

Hiya all, I'm back (I think) for another bit of blogging, but I'll be taking it easier this time, not updating as often.
including a few photos of Sweden, from our holiday in July.
From top, my 4 sitting on a bench at Jarntorget, Gothenburg, with a tram in the background.
A view over the rooftops of Gothenburg, we visited friends in a penthouse apartment;
My small fella in his red t shirt walking ahead of me along an old cobbled street in Haga;
Kids dipping their feet in a fountain in the centre of Gothenburg;
back at the huge city park Slottsskogen where I met up with some of my friends from the good old days...
a trip to the Natural History Museum the next day, as it was bucketing down outside...
Good night,
hope you all sleep well..
regards
liz

5 comments:

  1. Trevligt att du skriver här igen,Vad roligt att se från din semester här i Sverige å va fina bilder du visar,
    åå jag älskar att strosa runt i Haga det är så mysigt där,
    ha en fin dag,

    ReplyDelete
  2. Lagom är bäst! Ett känt svenskt ordspråk som även gäller för bloggare. Det ska vara lustfyllt att skriva, lika lustfyllt som att baka surdegbröd. Vilken lyxig sommar jag har! Ha det gott!

    ReplyDelete
  3. Vad roligt att se dig här igen - och vilken fin Sverigesemester ni verka ha haft :D Ni lyckades pricka in den period som vi hade det allra bästa sommarvädret - kanske lite i varmfuktigaste laget för mig, men man ska inte klaga... ;)

    Jag tycker din målsättnig med uppdatering på bloggen ca två gånger i veckan verkar lagom. Även en gång i veckan är OK, huvudsaken att det känns bra. Själv har jag inte varit inne varje dag nu i sommar, som i början och bloggvandringen fär jag ingen ordning på. Så mycket annat som lockar och drar.
    Önskar dig och familjen en fortsatt fin sommar:)
    Soliga kramar (fast idag har det regnat och spöregnat om vartannat).

    ReplyDelete
  4. Så kul att se mina gamla hemtrakter igen :-) Bodde ju på andra sidan Slottskogen :-) Naturhistoriska var ett av mina favoritställen :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    ReplyDelete
  5. Hej, allihopa! Glömde att skriva kommentar till era kommentarer, hoppsan...
    Tack för kommentarerna, det glädjer mig att ni läser det jag skriver, och att ni lämnar en kommentar här hos mig.
    Soffie: visst är det mysigt i Haga, jag bodde på 3e Långg när jag flyttade först till GBG, och att cykla eller gå genom Haga tillhörde vardagen då.
    Bagarbertan: Lagom är definitivt bäst, jag håller med dig om det. Hoppas att du njuter fortfarande av semestern, roligt att höra att du har haft en lyxig semester än så länge!
    Lambergsfrua: ja vi hade en del varmt väder när vi var i Sverige, lika bra det, eftersom det har bara rregnat av och till här på Irland sedan vi kom hem. Men jag klagar inte, det passar mig bättre än stekhetta dagar, och kvalmiga nätter...
    Christer i din stuga vid sjön: Kul att du bodde i GBG du med, var nånstans bodde du? Naturhistoriska är jättebra, hela Slottsskogen är underbar, där var vi en hel del på den tiden vi bodde på 3e Långg.
    hälsningar
    liz

    ReplyDelete