A blog by an Irishwoman, written in both English and Swedish, depending on what humour is on me....
En blogg av en irländska, skriven på svenska och engelska.
Just scroll down to find the English bits among the Swedish, or vice versa.

Ta Gaeilge agam freisin, más é an rud é go bhfuil éinne eile le Gaeilge ag léamh mo bhlagsa.

Ich verstehe auch ein bisschen Deutsch, je parle un petit peu francais och klarar av lite norska med.

Wondering about the background of the blog? They're the Cliffs of Moher, in the neighbouring county, County Clare, 8km long, 700m high, and magnificent. Well worth a visit if anyone is around the West of Ireland



Tuesday, February 9, 2010

ett paket från Hammarö

Morning!
Jag fick ett paket förra veckan från en vän som bor på Hammarö, gissa vad jag fick - 2 böcker av Aino Trosell och ett fint kort med årets första semla på! Tyvärr går det inte att smaka på semlan, men det kommer säkert att gå att läsa böckerna, och det ser jag fram emot.
Här ser ni bilden på böckerna, Tack G! Boken till höger heter 'Isbränna och andra berättelser' ifall det inte syns så klart.



Och här ser ni den första boken jag läst av Aino Trosell, som jag köpt i Karlstad sommaren 08.


Denna bok var mycket bra, den visade läsaren hur kvinnornas liv tedde sig förr i tiden, hur hårt livet verkligen var. Vi har det så lätt nuförtiden med våra varma moderna hus, bilar, affärer, tillgång till alla livets nödvändigheter, och så är det självklart att alla går i skolan.
Boken handlar om Aino Trosells svensk-norsk historia. Kvinnorna är starka men lever i svåra tider. Läs lite mer om boken här
http://www.ainotrosell.se/Engransloskarlekshistoria.htm

Jag tyckte väldigt mycket om boken, rekommenderar den storligen. Jag har blivit nyfiken på Aino Trosell som författare och därför var jag så glad att få paketet med 2 av hennes böcker förra veckan.

hälsningar
liz

2 comments:

  1. Jag har nyss läst "En gränslös historia, mycket bra berättat och intressant läsning både om gamla tider och om Ainos omväxlande liv. Jag har blivit väldigt kräsen på böcker med åren, lånade 4 st sist på bibblan och har förkastat 3. Nu hoppas jag på den 4:de och sista;-))
    Hittar jag inget som jag tycker om läser jag mina gamla favoriter i min egen bokhylla igen:)

    ReplyDelete
  2. Vilken typ av böcker läser du helst? deckare, biografi, roman?
    jag förstår detta att med att vara kräsen på böcker, det finns hur många som helst nya författare, men det betyder inte att alla böcker som ges ut är värda vår tid och energi..
    'Paper never refused ink' (ung. översättning: papper förnekade aldrig bläck)
    god natt,
    hoppas att du har en bra bok som sällskap på dessa kalla kväller...
    liz

    ReplyDelete