A blog by an Irishwoman, written in both English and Swedish, depending on what humour is on me....
En blogg av en irländska, skriven på svenska och engelska.
Just scroll down to find the English bits among the Swedish, or vice versa.

Ta Gaeilge agam freisin, más é an rud é go bhfuil éinne eile le Gaeilge ag léamh mo bhlagsa.

Ich verstehe auch ein bisschen Deutsch, je parle un petit peu francais och klarar av lite norska med.

Wondering about the background of the blog? They're the Cliffs of Moher, in the neighbouring county, County Clare, 8km long, 700m high, and magnificent. Well worth a visit if anyone is around the West of Ireland



Thursday, February 18, 2010

knitting books, stickning,

Såjå, det har varit mycket denna vecka, mina 4 barn har varit lediga mer eller mindre hela veckan, och det betyder att jag får ingen tid över till att sitta och skriva inlägg, några kommentarer kanske, men inga inlägg...
Jag har tagit fram mina stickböcker, en blandad samling, de första 4 har allt ifrån halsduk och vantar till 'huva' för tekanna (en hederlig tradition här på Irland och i England med). Ni ser att boken överst till vänster är lite äldre, men jag kan inte tänka mig att ge bort den!
Nästa bilden visar 2 av Kaffe Fassetts böcker, jag var så förtjust i hans trojor och hans stil under 80-talet, men köpte inte böckerna då. Dem här köpte jag för ett år sedan, även om jag nu inser att jag inte har tålamodet att sticka med så många färger samtidigt.
Tredje bilden visar 2 böcker jag köpte i fjol. Stitch and Bitch och Knitter's Bible. Jag gillar bägge böcker, Stitch and Bitch är skriven med mycket humör och glädje i just stickandet, medan Knitter's Bible har flera sidor med olika sorter av mönster, 'stitches', typ kablar osv, smakprov på omslaget.
Jag har inte bestämt mig än för vad jag skall sticka härnäst men bara tanken på allt som är möjligt gör mig glad.
Just nu så stickar jag ett par benvärmare åt mig själv i brunt syntetiskt restgarn, det är ingen vacker färg på garnet, men det är mjukt och det enda jag vill ha är två varma benvärmare att ha på mig när jag är ute och går, eller när jag står och ser på en match eller bara om det är allmänt kallt.
Jag har mer garn liggande här och var i huset, och jag måste ta fram det nu. Jag vet att jag har handspunnet garn som jag köpte när jag gick en kort kurs i spinning för 15 år sedan. Får kolla imorgon!
Hälsningar till er allihopa, stickande eller ej,
zile






I've been searching in the bookshelves and in other hiding places, and I've located some of my knitting books.
I've taken out my needles and started knitting again. My first project is not ambitious but it will be very useful, rather they will be useful, I'm kntting a pair of cosy legwarmers to wear under trousers to keep my legs warm when I'm out walking, or standing at the side of a pitch for a daughter's match or just on chilly days... I'm using a ball of brown acrylic yarn, I don't know how I got this yarn cos no way did I ever buy it, brown is not my favourite colour, but it's the perfect colour for this project, the project uses up the yarn, and I get warm legs, win win situation!
So while I knit I'm flicking through the knitting books wondering what my next project on needles will be...
The first four books are an odd bunch, accessories and tea-cosies and soft toys and basic projects,
The next two are Kaffe Fassett books, which I bought a year ago on Amazon, I'm showing my age here, Kaffe was all the rage in the 80's. I now realise that I don't at present have the desire to knit with lots of small balls of different colours wool hanging from the work, I prefer to focus on texture and the difference that different stitches provide, but I'm not letting go of Kaffe yet, his time may yet come...
The last two are the wonderful Stitch and Bitch book and a book called The Knitter's Bible, bought new last year also. The Knitter's Bible has pages devoted to different types of stitches and cables, very interesting for me, as one who enjoys texture...

So back to the needles and the legwarmers...
Very busy this week otherwise, the 4 children are off from school this week, and there is no longer any time for myself...
Back tomorrow I hope with more pictures...
Happy Knitting,
zile

2 comments:

  1. Fattar inte hur du hinner sticka...hur någon hinner! Jag hinner inte ens spela på det där dragspelet jag rusade iväg och köpte, orkar inte heller, nu när ryggen brakat ihop av all snöskottning. Värsta vintern sen 90-talet när vi bodde i Skåne. Jag läser Sven Hedins "Från pol till pol" innan jag somnar, hans vedermödor får mina att verka mindre strapatsrika, hehe.

    ReplyDelete
  2. Jag vet inte heller hur jag ska hinna att sticka, med allt annat som jag har på gång med, men jag ska ta med mig mina stickor och garn överallt, och passa på när det går.
    Att spela dragspel, och musik överhuvudtaget, är roligt men det är inte lätt att hitta tiden till allt. Det vet jag ju med, jag har dragspel och saxofon liggande hemma, och inte hinner jag med dem!
    Och du ska ta hand om ryggen också, har du någon värmande Tiger Balsam som du kan be RR att massera dig på ryggen med? Värktabletter? antiinflammatorisk tabletter? Jag är ingen läkare, jag bara läste om dessa på apoteket.se hemsida!
    Måste erkänna att jag vet inget om Sven Hedin, är han mycket vedmodig?
    Jag vet att det snöar mycket hos er, hoppas att ni klarar er!
    liz

    ReplyDelete