A blog by an Irishwoman, written in both English and Swedish, depending on what humour is on me....
En blogg av en irländska, skriven på svenska och engelska.
Just scroll down to find the English bits among the Swedish, or vice versa.

Ta Gaeilge agam freisin, más é an rud é go bhfuil éinne eile le Gaeilge ag léamh mo bhlagsa.

Ich verstehe auch ein bisschen Deutsch, je parle un petit peu francais och klarar av lite norska med.

Wondering about the background of the blog? They're the Cliffs of Moher, in the neighbouring county, County Clare, 8km long, 700m high, and magnificent. Well worth a visit if anyone is around the West of Ireland



Saturday, December 26, 2009

Annandagjul, St Stephen's day



Gick upp kl 10, satt och läste färdigt Karin Fossums bok, Evas Öga. En bok som på något sätt var lugn i tempo men som blev en bladvändare till slut tyckte jag. Jag har hennes andra bok hemma, men tillåter mig själv inte att börja läsa den förran jag har studerat lite först!
Så jag läste en kapitel i psykologiboken före lunch och började läsa nästa, lika bra att passa på idag när barnen höll sig sysselsätta med Band Hero och andra Wii spel och någon DVD. Skönt att kunna läsa i lugn och ro och inte känna dåligt samvete för det, barnen och mannen min var upptagna och glada ändå.
Nu är det mörkt igen, tack och lov så har det värsta av snön och is på vår lilla väg tinat bort, men det kommer att bli kallt igen ikväll sägs det, och för några dagar framöver, så det gäller att ta det försiktigt på vägarna. Som tur är så får inte jag köra ändå just nu...
Bilden visar vår julgran efter Small Kitty, våran lilla katt, har varit och klättrat i den och brottat med kulorna!
zile
++++++++++++++++++
St Stephen’s day, the best day of Christmas, all you have to do is get up, dinner is leftovers or else the Swede will fix something, kids are playing with their toys, Wii games and DVDs, I can read my thriller and when I finish that I can do a bit of study. Little bit of blogging and net-surfing, what more could I ask for?
Not a bad way to spend a Saturday...
A cold crisp day, but milder than during the week, so thankfully a lot of the ice and snow has melted and we're back to green grass again. The road is still icy in patches where it's in shade, so we stayed home today and relaxed.

Photo: our Christmas tree, after Small Kitty used it as a climbing frame and knocked decorations hither and thither...

zile

2 comments:

  1. Hej och Hallo!
    Välkommen till min "baksida". Hittade så småningom igen dig och blev intresserad då gamla minnen väcktes till liv. Var på Ireland för "100 år sedan" käns det som (1971). Tillsammans med en kompis och hos en familj med 9 barn straxt utnaför Wexford. Vi blev barnflickor, fast vi egentligen hade tänkt oss spana i omgivningarna... Vi kokade tygblöjor, lekte barnlekar och skrev vykort hem. Lycka till med din blogg!!

    ReplyDelete
  2. Hej Bagarbertan!
    På något sätt känner jag igen mig i det Irland du beskrev, jag är äldst av 8 barn och min mamma kokade en hel del tygblöjor under senare hälft av 60 talet och in i 70 talet med, tygblöjor som jag sedan hängde på tork på tvättlinan ute i trädgårn....
    Som en följd av all tvätt jag har hängt ut så har jag utvecklat ett mycket bra väderöga, jag känner igen regnmoln på långt håll!!
    Var det inte väldigt ovanligt för 2 svenska tjejer att åka till Irland och jobba som barnflickor på den tiden?
    1971 känns också som 100 år sedan för mig med....
    hälsningar
    zile

    ReplyDelete