A blog by an Irishwoman, written in both English and Swedish, depending on what humour is on me....
En blogg av en irländska, skriven på svenska och engelska.
Just scroll down to find the English bits among the Swedish, or vice versa.

Ta Gaeilge agam freisin, más é an rud é go bhfuil éinne eile le Gaeilge ag léamh mo bhlagsa.

Ich verstehe auch ein bisschen Deutsch, je parle un petit peu francais och klarar av lite norska med.

Wondering about the background of the blog? They're the Cliffs of Moher, in the neighbouring county, County Clare, 8km long, 700m high, and magnificent. Well worth a visit if anyone is around the West of Ireland



Tuesday, December 22, 2009

Studierna på distans, Study

Jag började för ungefär ett år sedan att läsa på distans genom Nätbildarna, dvs svenska folkhögskolor på internet, man kan läsa nästan gratis, man kanske får betala en registreringsavgift på några hundralappar (kr). Jag läste Psykologi HT08 och Anatomi och Fysiologi VT09.
Jag läste svenska, samhällskunskap, tyska och ADB på Komvux i GBG i början på 1990 talet då jag bodde där med värmlänningen min. I och med att jag klarade av Rikstestet då så kunde jag söka kurser på universitetsnivå på distans nu och det var det jag gjorde för 6 mån sedan, via http://www.studera.nu/.
Jag har nu läst psykologi 7.5hp en termin och jag har läst en introduktionskurs i matte en termin.(5 hp) Jag kommer att ha min sista tenta i psykologin den 7e jan. Det gäller att läsa lite under jul så att jag klarar denna tenta. Matte fick jag be om förlängningen av tidsschemat eftersom jag fick reda i slutet av oktober att jag hade en ganska stor cysta i den ena äggstocken och den måste opereras bort. Det gjorde ont av och till men nu har den opererats bort och nu kan jag satsa på de sista inlämningsuppgifterna i matte och få det överstökat.
Jag har läst på distans förut också, genom The Open University i Storbritannien. I 5 år läste jag naturvetenskapliga ämnen, som jag tyckte var väldigt intressanta. Jag tog examen (visst heter det så?) och fick en Bachelor of Science(Open) för besväret. Mycket roligt tycker jag som alltid har varit intresserad av naturvetenskap.
Jag hoppas att kunna fortsätta att läsa psykologi på svenska på distans, därför att psykologi hjälper mig mycket i mitt jobb som stödlärare av barn med skriv och lässvårigheter.
Det är ett bra sätt att hålla hjärnan alert om inget annat!
Nu är klockan halv 10 och det är dags att läsa lite mer i Liza Marklunds bok En Plats i stolen innan jag lägger mig.
zile

Study? yes I study, part-time, currently taking Psychology and Maths, in Swedish, online, distance. One way to keep the grey matter alert! I had studied a fair amount of Swedish in Sweden back in the early 1990's and have enough Swedish to qualify to study at Uni level.
A few years back I completed 5 distance courses with the Open University UK and earned myself a B.Sc (Open), with which I was well pleased.
I hope to continue to study Psychology and maybe more Maths and science at this level. The study gene seems to run in the family, my mum and 3 of my 5 brothers are also studying various courses, as well as working!
zile

2 comments:

  1. Det var ett digert program du har och så en operation mitt i allt, lycka till säger jag bara.

    Julaftonskväll är så stilla, inte ett ljud utifrån eftersom ingen trafik förekommer på 45:an. De flesta sitter väl vid sina julbord eller framför tv och mumsar;-) Känner att det är dags för en kaffeskvätt, hur är det på Irland dricker man bara irish coffee?;-))

    ReplyDelete
  2. förlåt att jag missade att svara på din kommentar, jodå folk dricker en del irish coffee, men jag tror att värmlänningen är mer förtjust i Irish Coffee än de flesta irländare. Han brukar bjuda våra gäster från Sverige på Irish Coffee. En annan bra drink är Hot Whisky, där man blandar whisky med varmt vatten och lägger i en citronskiva med några nejlikor i skivan. Den är mycket bra att drycka efter man har varit ute i kylan och kommit in i en varm pub med öppen brasa....
    Jag dricker inte mycket nuförtiden, men jag skulle kunna tänka mig en sådan ikväll!
    skål
    zile

    ReplyDelete