A blog by an Irishwoman, written in both English and Swedish, depending on what humour is on me....
En blogg av en irländska, skriven på svenska och engelska.
Just scroll down to find the English bits among the Swedish, or vice versa.

Ta Gaeilge agam freisin, más é an rud é go bhfuil éinne eile le Gaeilge ag léamh mo bhlagsa.

Ich verstehe auch ein bisschen Deutsch, je parle un petit peu francais och klarar av lite norska med.

Wondering about the background of the blog? They're the Cliffs of Moher, in the neighbouring county, County Clare, 8km long, 700m high, and magnificent. Well worth a visit if anyone is around the West of Ireland



Wednesday, January 6, 2010

vädret i bloggen, svar till Bagarebertan

Mitt svar till Bagarbertan om vädret i bloggen blev för långt för en kommentar, därför tar jag det som ett inlägg, och så vill jag gärna att andra rätter mig om jag har fel. Jag är ju en nybörjare i denna bloggbransch!

Angående vädret i bloggen, den jag har hittade jag på widgetbox.com, dvs, http://www.widgetbox.com/widget/weather2.
Om du gillar den, så letar du rätt på din stad i rutan på höger sida, genom att klicka på länken med ’tinyurl’ i som står där, kopiera in koden du får för din stad i ’Location ID’ rutan, välja bort F och välja C istället under ’Units’, så du får Celsius inte Fahrenheit. Du kan till och med komma tillbaks och ändra på storleken på widgetens ’width’ och ’Height’ om du tycker den blir för stor på din sida sedan.

Du får in den i din blogg genom att trycka på ’get Widget’, upp dyker en ruta ’Embed Code’ och du behöver bara klicka på den lilla orangefärgade B ikon ’Blogger’ under koden, upp kommer en ruta, ’Add to Blogger’, tryck på ’Add Widget’. Upp kommer en ruta till, ’Lägg till sidelement’, du bestämmer om du litar på widgetbox, och så trycker på ’Lägg till...’ därnere.
Instrumentpanel kommer upp, du kan flytta på widgeten till den plats där du tycker den ska stå och sedan klicka på spara och Visa Blogg.
Den jag har kostar mig inget (så vitt jag vet) och den är liten och nätt, så det passar mig bra. Jag är ganska ny i bloggens värld, så jag vet inte om det är bra eller inte i längden med såna widgets, med annons osv.
Ett annat sätt att hitta väder osv verkar vara att klicka på widgets man ser på andras bloggar och då kan man skaffa sig en likadan widget. T.Ex jag ser att många har vädret från klart.se, kolla detta, det finns en länk längst när där det står ’gratis väder på din hemsida’, kan det vara en ide?
http://www.klart.se/väder-luleå.html
Problemet är att jag inte har lyckats med att ta in denna i min blogg, men jag kanske ska skicka en förfrågan om hjälp till dem på klart.se.
Det vore väl roligt med 2 väder widgets, en för Limerick och en för min mans hemstad, Karlstad!
så det var allt för nu
zile

2 comments:

  1. Hej igen och tack för den fantastiskt utförliga beskrivningen om vädret. Hittade också lite senare den andra: klart.se. Tack också för att du gillar mina bröd på min blogg. Välkommen att provbaka och berätta hur det går! Jag ska klura med vädret under helgen TACK!!

    ReplyDelete
  2. Hur gick det med att få in vädret i bloggen förresten?
    Som du ser fick jag in klart.se väder widget in min blogg också, det gäller att följa instruktioner på klart.se, kopiera hela koden därifrån, och sedan i din blogg att välja Anpassa, Lägg in en Gadget, välja HTML/Java Script och klistra in koden från klart.se in i din blogg.
    Läs också Caprifools svar till mig i min blogg under inlägget 'vädret i bloggen, kanske...' den 7e jan.
    zile

    ReplyDelete